YoungCollectorsCircle

Interview met Verena Blok

Het werk van Verena Blok gaat over kijken én over hoe wij naar elkaar kijken. Ze fotografeert en filmt mensen die op verschillende manieren aan de zijlijn van de samenleving staan en daardoor minder zichtbaar zijn. Thema’s zoals identiteit, intimiteit en de menselijke emotie vormen de rode draad in haar praktijk. Haar uitgangspunt is altijd een persoonlijke relatie die ze met haar onderwerp heeft: je ziet een ontmoeting, een vertrouwelijke band waarvan je voelt dat die oprecht is. Daarmee biedt ze de kijker de mogelijkheid om dichtbij iemand te komen die misschien niet zo snel opvalt. Scroll naar beneden voor ons interview met Verena Blok en klik op de button hieronder om de editie die we onlangs met Verena uitbrachten, te bekijken!

atelierportret_verena

Verena Blok in haar studio

EDITIES

“Mijn projecten verwijzen vaak naar gender-gerelateerde representaties van onszelf. Ik kom heel dichtbij de mensen en de plekken die ik fotografeer door mijzelf voor een langere periode in de betreffende omgeving te verankeren. In 2019 verbleef ik gedurende twee maanden als allereerste resident in KAMEN Artist Residency. Die plek is gesitueerd in een dorpje in Herzegovina, een magische plek aan een groot meer met een mysterieuze oude kerk in het midden. De bedoeling was om een onderzoek te doen naar representaties van vrouwelijkheid in religieuze contexten. Op een dag kwam een lokale priester naar de residentie toe, of eigenlijk naar zijn bijenkorven die zich op dezelfde grond bevonden. Hij had zijn zoon bij zich, Blagoje, die op de foto bovenin de boom zit. Ik vond zijn gezicht zo merkwaardig, als uit een film. Ik heb hem uiteindelijk maar weinig kunnen fotograferen maar ben wel met hem en zijn vriend Sava de hele dag gaan wandelen langs de Trebišnjica rivier. Daar heb ik deze foto van hen genomen.”

Ik kom heel dichtbij de mensen en de plekken die ik fotografeer

PROCES

“Op pad gaan en veel tijd doorbrengen met de mensen die ik film en fotografeer is als een tweede natuur voor mij. Wanneer er een periode van andere bezigheden aanbreekt mis ik dat enorm. Het voelt dan alsof ik niet meer goed tot mijn recht kom, want persoonlijke ontmoetingen zijn de kern en de brandstof voor mijn werk. Ik ben opgegroeid met twee ouders die allebei cultureel antropoloog zijn, dus mijn fascinatie voor de menselijke conditie ligt niet ver van huis.

Mijn keuzes voor onderwerpen komen voort uit persoonlijke urgentie. Bijvoorbeeld tijdens het maakproces van mijn laatste film “Out Lookers” (2022) was ik zwanger en stond ik aan de voet van een enorme transformatie: fysiek, mentaal en cultureel. Ik bracht toen veel tijd door met mijn moeder en haar vriendinnen, zelf allemaal al voorbij de menopauze. In die periode heb ik me verdiept in de zichtbaarheid en onzichtbaarheid van vrouwen door de tijd heen. Ik verbaasde mij over het feit dat er zo weinig oudere vrouwen hoofdrollen spelen in films, literatuur en ook in de kunst. Hetzelfde geldt ook voor mensen die zwanger zijn trouwens. Het spiegelen van deze twee transformaties en generaties vond ik een mooie vorm om mee te werken.

Mijn keuzes voor onderwerpen komen voort uit persoonlijke urgentie

Een andere belangrijke inspiratiebron is mijn opvoeding tussen Oost- en West- Europa. Ik bracht mijn jeugd gedeeltelijk door in Polen, waar ik in de loop der jaren getuige werd van de veranderingen in het land en wisselende ideologieën. In de tijd dat wij emigreerden voelde ik mij vaak een buitenstaander. Daar ligt ook juist de kracht van mijn werk, omdat ik bij de onderwerpen die ik fotografeer ook van binnenuit naar buiten kan kijken.”

ATELIER

“De plekken die ik bezoek zie ik als mijn studio en als een achtergrond voor de verhalen waar zowel ik als mijn onderwerp deel van uitmaken. Mijn eigen atelier is vrij overzichtelijk. Ik ben van nature niet echt een rommelig persoon en het medium waarmee ik werk vergt wel wat voorzichtigheid en discipline wat betreft het bewaren ervan. Maar ik weet ook dat in de chaos van het onverwachte juist nieuwe dingen ontstaan. Wanneer ik in mijn atelier ben, hoop ik altijd wel iets nieuws te ontdekken of een nieuwe verbinding te maken in mijn hoofd. Dit kan ook iets heel pragmatisch zijn, zoals het idee om een andere lens uit te proberen of nieuwe mensen te vinden die ik graag wil fotograferen. Naast de grotere projecten werk ik ook aan portretopdrachten en lopen er altijd kleinere projecten naast waarvan ik nog geen idee heb welke kant dat op zal gaan. Zoals het fotograferen van een zwangere vriendin, een portret maken van de hond van een buurman of werken aan beelden die ik al langer in mijn hoofd heb zitten.”
 

atelierfoto_1
atelierfoto_2

Verena Blok's studio

Bio Verena Blok

Verena Blok (1990) heeft een grote belangstelling voor persoonlijke geschiedenissen en het vertellen van verhalen. Geïntrigeerd door de manier waarop culturele en politieke factoren iemands leven beïnvloeden, gebruikt ze haar lens-based praktijk om licht te werpen op het innerlijke leven en de dagelijkse 'realiteit' van haar protagonisten. Als Nederlands-Pools staatsburger is Blok zich sterk bewust van haar positionering tussen Oost en West. Ook verwijst haar werk vaak naar de manieren waarop gender van invloed is op hoe we ons presenteren. Ontmoetingen met haar onderwerpen vinden plaats in intieme settings, die de kern van en de brandstof voor haar werk vormen. Verena heeft een MA Fotografie van AKV St. Joost in Breda (NL) en een BA Fotografie van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag (NL). Onlangs rondde ze haar artist residency aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam af (2020-2022).

verena-blok

Sava and Blagoje, 2019, Trebišnjica River, Bosnia and Herzegovina

Verena's Editie

Voor de Young Collectors Circle Edities selecteerde Verena Blok het werk Sava and Blagoje, 2019, Trebišnjica River, Bosnia and Herzegovina, geproduceerd in een oplage van 10. Je kunt het werk met of zonder lijst bestellen. Het werk wordt professioneel ingelijst door Frame Products in een eikenhouten lijst met art-glass (72% UV-werend, ontspiegeld) met een naturelwitte passe-partout.

Je vindt de editie van Verena Blok hier.

Kunst in je inbox?

Schrijf je in voor de Young Collectors Circle nieuwsbrief en leer elke maand meer over een nieuw onderwerp.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief