PROCES
“Voor mijn werk ben ik constant bezig met kijken. Op straat, maar ook digitaal. Als iets mijn aandacht trekt maak ik snel een foto, schets of screenshot en sla ik dat op. Zo bouw ik een beeldenarchief van verzamelde afbeeldingen op dat ik steeds weer kan gebruiken. Ik weet nog niet altijd precies waarom iets een bepaalde kwaliteit heeft, maar het is belangrijk genoeg om mijn aandacht te trekken. Op dagen dat ik aan nieuw werk wil beginnen kan ik door dat archief heen zoeken voor inspiratie.
Veel dingen in mijn werk hebben te maken met menselijk handelen
Veel dingen in mijn werk hebben te maken met menselijk handelen. Hekken vind ik bijvoorbeeld heel interessant. Dat is ergens met een bepaalde reden bedacht, neergezet en door mensen gemaakt. Daardoor zit er altijd een verhaal achter. Langs de snelweg hier vlakbij staat bijvoorbeeld een heel mooi gemetseld muurtje met een soort vensterbank erop. Geen idee waarom het daar staat en wat het daar doet, maar dat vind ik er zo gaaf aan.”
EDITIES
“Het idee om een brievenbus te maken bestond al een paar jaar, maar is nu pas echt af. In 2018 begon ik met een schets en heb toentertijd verschillende studies van schuim en andere materialen gemaakt. Maar het kwam nooit helemaal goed tot zijn recht. Ik wilde dat het qua kleur hetzelfde gevoel zou geven als een echte brievenbus. Dat kon ik met glazuur verwezenlijken, dus uiteindelijk is deze van keramiek geworden.
Ik vind brievenbussen een tof symbool omdat het een kinderlijke verbeeldingskracht met zich mee brengt. Het is een soort portaal naar een andere wereld, want je weet nooit wat er achter zit. Deze editie Tell a dream, lose a reader is een brievenbus die permanent open staat, wat eigenlijk al best ongewoon is. En dan wordt het open gehouden door een heel fragiel ei waarvan je niet weet wat ermee gaat gebeuren – zal het breken? Valt het er bijna uit? Of is er iets anders aan de hand? De titel verwijst naar een citaat waarmee wordt bedoelt dat je nooit te letterlijk iets moet uitleggen. Zoals ik dat interpreteer is het belangrijk om altijd een bepaalde verwondering te behouden in kunst. Als je alles tot in detail verklaart is er niet zo veel meer aan.”
Het is belangrijk om altijd een bepaalde verwondering te behouden in kunst
ATELIER
“De meeste dagen in mijn studio beginnen in de ochtend. Ik heb hier een hele comfortabele stoel om een kopje koffie in te drinken - het kan soms even duren voordat ik daaruit kom - en dan ga ik aan de slag. Als er een deadline voor een expositie aan zit te komen dan is het echt een kwestie van knallen en meer productioneel werken. In zo’n aanloopfase staat de studio hier op ontploffen. Dan kan ik niet eens meer bewegen! Na een project las ik even een pauze in om de boel op te ruimen voordat ik weer aan het volgende onderdeel kan beginnen. De komende jaren wil ik samen met vrienden onze eigen kunstenaarsateliers bouwen op een stuk grond in Zeist. Dan kunnen we de ruimtes precies inrichten zoals we zelf willen met wat we nodig hebben. Ook heb ik besloten dat ik mij dit jaar volledig op het kunstenaarschap te richten. Dat betekent dat ik ga stoppen met mijn andere werk als kunstdocent. Het is een ontzettend spannende stap, maar ik denk dat het wel gaat lukken.”