“Lange tijd heb ik mezelf curator genoemd. Tegenwoordig zie ik mezelf steeds meer als facilitator, iemand die mogelijkheden creëert en kunstenaars een podium geeft. Een curator beslist en drukt zijn eigen stempel. Ik probeer juist minder te sturen en de stem aan de ander te geven. Ik vind het fijn om anderen te laten stralen en te laten zijn wie ze zijn en waar ze goed in zijn.
Hoe meer je leert, hoe meer oog je krijgt voor wat je goed vindt en wat bij je past
Ik ben ambassadeur van Young Collectors Circle geworden omdat ik het ontzettend belangrijk vind dat jonge mensen meegenomen worden in het leren kijken en kennis maken met kunst. De kunstwereld kan een gevaarlijke plek zijn. Jonge mensen die bijvoorbeeld net een huis gekocht hebben, kijken onzeker naar hun lege witte muur. Ze zijn vaak kwetsbaar voor opportunisten die ze voor te veel geld iets laten kopen waarvan ze later spijt hebben. Hoe meer je leert, hoe meer oog je krijgt voor wat je goed vindt en wat bij je past.”
Verzameling
“Wij hebben een vrij eerlijke verzameling. De meeste werken zijn verkregen door middel van vriendschappen. Sommige werken zijn geruild of hebben we cadeau gekregen. De collectie heeft geen specifieke lijn of systeem. Sommige dingen zijn er gewoon omdat ze op me afkwamen. Ik heb de werken niet per se omdat ze door briljante grote kunstenaars gemaakt zijn, maar omdat ik deze kunstenaars goed ken, dol ben op hun persoonlijkheid of het werk gewoon goed vind. De persoon achter het werk is voor mij belangrijker dan het werk zelf. Het gaat mij veel minder om wat ze doen en meer om wie ze zijn. Er is niets in mijn huis zonder een verhaal. Ik vind het belangrijk dat als ik naar een schilderij kijk ik weet waar het over gaat en wie erop staat. Ik ben tegen de verheerlijking van het object. Zonder verhaal is het een doek met verf en verder niets.
Ik heb de werken niet per se omdat ze door briljante grote kunstenaars gemaakt zijn
Als je een kunstwerk wil kopen, word je stiekem een beetje obligaat. Iets raakt je. Soms gaat het over schoonheid. Maar als je al zo lang in de kunst zit, is schoonheid een rekbaar begrip geworden. Ik koop een werk niet met het idee het boven de bank te hangen. Ik denk er niet over na van tevoren. Binnenkort komt bijvoorbeeld het opblaasobject Manifesto van Multiple Choice van 4 meter hoog. Geen idee waar het komt te staan. Ik koop het omdat ik hen goed vind als collectief.
Ik heb geen favoriet kunstwerk. Op het moment dat alle verhalen belangrijk zijn, is er geen favoriet meer. Alle werken in de verzameling hebben een deeltje van mijn liefde. Als iemand mij vraagt of ik het erg zou vinden als de dingen weg zijn dan zeg ik nee, want de werken zitten in mij en ik ben niet erg gehecht aan het object. Het is heel dubbel om dingen te bezitten en ook wel zonder te kunnen. Dat komt omdat die verhalen, alle dingen die je hebt meegemaakt, de gesprekken en de atelierbezoeken zo veel waardevoller voor mij zijn. Ik zie mezelf niet als kunstverzamelaar, verzamelaar zijn is niet een doel op zich. Ik heb 24/7 kunst om me heen, het is gewoon mijn leven. Ik wil me graag omringen met herinneringen dus wellicht verzamel ik verhalen.”
Je hoeft niet naar alles te kijken, vaak zie je in een fractie van een seconde wat je goed vindt
Tips & Tricks
“Kijk zoveel mogelijk naar kunst. Ga overal naartoe: tentoonstellingen, galeries, beurzen, musea. Als je een bordje 'museum' ziet, stap erop af ook al weet je niet wat het is. Door zoveel mogelijk te zien, leer je beter kijken en ontwikkel je een goed oog. Kijk wat jij goed vindt en wat jou aanspreekt. Veel mensen zijn onzeker over wat ze moeten kopen en lopen altijd af op wat al verkocht is. Je hoeft niet naar alles te kijken, vaak zie je in een fractie van een seconde wat je goed vindt, kijk selectief. En schaam je niet dat jij een hele belangrijke kunstenaar niets vindt. Prima, die beslissing maak je zelf.”