Young Collectors Circle

Manuela Klerkx on Art, Collecting and Art Brussels

Manuela Klerkx, foto door Saffron Pape

Manuela Klerkx is Art Coach Modern & Contemporary Art bij de Young Collectors Circle en al tientallen jaren actief in de kunstwereld - eerst als galeriehouder, tegenwoordig vanuit haar bedrijf Klerkx International Art Management waarbij ze kunstenaars, galeries en bedrijven ondersteunt op het gebied van PR, communicatie en management. In het kader van Art Brussels, één van de meest toonaangevende Europese kunstbeurzen welke volgende week plaatsvindt, vertelt Manuela over haar relatie met kunst, waarom je als young collector Art Brussels niet mag missen en deelt ze haar tips voor het kopen van kunst.

IN THE FAMILY

Van kindsbeen af staat mijn leven in het teken van kunst. Ik denk dat mijn vader, die zelf kunstenaar is, mij met de liefde voor kunst heeft aangestoken. Als kind gingen we bijvoorbeeld naar Arles, Zuid Frankrijk, waar hij me de plekken liet zien waar Vincent van Gogh was geweest. Ik vond dat geweldig. In 1973 richtte hij de Mondriaan Mavo op. Hij vond het belangrijk dat kinderen tussen 12 en 16 jaar in contact kwamen met abstracte kunst en met wie kon dat beter dan met Mondriaan? Ook herinner ik me dat hij in de jaren ’80 naar een lezing van Joseph Beuys ging, in Nijmegen. Beuys woonde in Kleef, dat daar niet vandaan was, en mijn vader vond het heel inspirerend naar zijn ideeën te luisteren en stimuleerde mij om me in zijn gedachtegoed te verdiepen. Ik denk ook dat ik daarom kunstfilosofie ben gaan studeren.

Van kindsbeen af staat mijn leven in het teken van kunst: mijn vader, die zelf kunstenaar is, heeft mij met de liefde voor kunst aangestoken

COLLECTING

Eigenlijk ben ik pas zeven jaar geleden begonnen met kunstverzamelen omdat Oscar van Gelderen, mijn echtgenoot, een verwoed kunstverzamelaar is en we samen voortdurend op zoek zijn naar kunst. Toen ik hem in 2010 leerde kennen, dacht ik alleen in termen van verkoop van kunst, omdat ik al jaren een eigen galerie had en daarvoor voor andere galeries werkte. Inmiddels denk ik steeds meer in termen van kopen van kunst, ook en vooral omdat het een passie is die mijn man en ik delen. En dat levert fantastische kunsttripjes op!

Oscar en ik houden allebei van kunstenaars die op heel authentieke wijze, vanuit hun binnenwereld, bezig zijn met kunst: eigenzinnige kunstenaars die niet mee konden- of wilden in het academisme van de kunstopleidingen en op eigen houtje een eigen kunstvorm ontwikkelden. Voorbeelden hiervan in Nederland zijn kunstenaars als Leon Adriaans, Evert de Graaf en Sjoerd de Vries. Evert maakte een soort monochrome doeken van aan elkaar genaaide palinghuid die hij zelf viste. Deze man woonde heel zijn leven op een woonboot, ver van de bewoonde wereld en voor hem waren paling vissen of kunst maken een en hetzelfde. Helaas is hij veel te jong overleden maar zijn werk is van een puurheid die je zelden tegenkomt.

Ik houd van eigenzinnige kunstenaars die op heel authentieke wijze bezig zijn met het maken van kunst

Daarnaast houden we heel erg van hedendaagse kunst uit Iran en hebben we inmiddels heel veel werk in onze collectie van Iraanse protestkunstenaars als Icy & Sot, Tahmineh Monzavi en Mohsen Rastani, maar ook van jonge fotografen als Mehrdad Naraghi, Ali Zanjani en Abbas Kossari. Naast de kunst die we samen mooi vinden hebben we ieder ook onze eigen focus. Zo verzamel ik kleine collages en foto’s van jonge, nog onbekende kunstenaars: ik kocht recent tijdens Art Rotterdam bij Post Modern, dat in unica van jonge kunstenaars op postcard formaat produceert en distribueert, onder andere een werkje van Romee van Oers en designer Jólan van der Wiel gekocht. Oscar zit meer aan de kant van de radicale jaren ’80 kunst, maar hij houdt ook van internationaal bekende kunstenaars als Roa, JR en Banksy. Hun werk heeft hij al lang voor ze bekend werden online gespot en aangekocht.

Mijn favoriete kunstwerken zijn schilderijen, tekeningen of foto’s waar een verhaal aan zit. Bijvoorbeeld een schilderij van Leon Adriaans dat Oscar, een dag voor ons huwelijk, speciaal voor mij heeft uitgezocht bij de weduwe van Adriaans. Niet alleen het kunstwerk vind ik ontroerend, maar ook het gebaar voegt persoonlijke waarde toe. Ik herinner me ook een tekening van Jan Roeland die ik van Oscar op Valentijnsdag 2016 heb gekregen. We waren toen op Art Rotterdam en Oscar zag het bij Galerie Slewe en sloeg zijn slag. Iedere keer als ik naar die tekening kijk denk ik aan dat moment.

Niet alleen het kunstwerk dat mij man een dag voor ons huwelijk voor me uitzocht, vind ik ontroerend maar ook zijn gebaar voegt persoonlijke waarde toe

ART BRUSSELS

Art Brussels, waarvan de 35e editie tussen 21 en 23 april plaatsvindt, is één van de oudste en meest gerenommeerde kunstbeurzen van Europa. Het is een beurs waaraan ik met mijn galerie vaak heb deelgenomen en waar je jonge kunstenaars kunt ontdekken, maar ook bijzonder werk van bekende kunstenaars kunt aantreffen. Dit jaar vindt Art Brussels voor de tweede keer plaats in het spectaculaire Tour & Taxis in het hart van de stad.

Een bijkomstig en uniek typisch Belgisch fenomeen is het grote aantal trouwe en leergierige verzamelaars. Dat verklaart de grote aantrekkingskracht van de beurs op verzamelaars uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Luxemburg en Scandinavië die elkaar daar graag treffen om informatie uit te wisselen en om elkaars kunstverzamelingen te bezoeken. Maar ook uit landen als Engeland, Turkije, Australië en de VS komen ieder jaar weer meer verzamelaars waardoor de beurs een heel internationaal karakter heeft en goede verkoopcijfers haalt.

Er valt veel te ontdekken omdat er veel jonge, kwalitatief hoogstaande galeries aan deelnemen waaronder Sabrina Amrani uit Madrid en The Hole uit New York, maar ook omdat gerenommeerde galeries als Rodolphe Janssen uit Brussel en Continua met galeries in San Gimignano, Beijing, Les Moulins en Habana er ieder jaar terugkeren. Daarnaast biedt de beurs speciale secties als DISCOVERY, waar de focus ligt op jonge en minder bekende kunstenaars met recent werk (na 2014); PRIME, met werk van gevestigde namen vanaf de vijftiger jaren tot nu en REDISCOVERY, gewijd aan kunst van 1917 tot 1987 van levende of overleden kunstenaars wier werk (nog) niet de aandacht heeft gekregen dat het verdient.

Het maakt niet uit waarom je iets wilt aankopen, zolang je maar voelt dat die keuze dicht bij jezelf ligt: vertrouw op je intuïtie en kennis

TIPS & TRICKS

Op een beurs kun je verdwalen. En om te voorkomen dat je steeds hetzelfde rondje loopt en de helft mist is het goed om, voor je de beurs op gaat, de plattegrond te raadplegen en te kijken hoe je het beste kunt lopen om alles eeerst even snel te bekijken, zodat je een gevoel bij de beurs hebt. Daarna selecteer je de sectie van de beurs (bijvoorbeeld solostands of opkomend talent) of een aantal galeries voor verdieping. Goed kijken en informatie inwinnen bij een klein aantal galeries is zinvoller dan de hele beurs af te rennen en alleen maar oppervlakkig te kijken. Heb je iets gezien dat je echt mooi vindt, stel jezelf dan de vraag: Waarom zou ik dit willen kopen? Dat kan zijn omdat het in je collectie past, omdat het een combinatie is van een klik met de galeriehouder of de kunstenaar, of omdat je het gewoon prachtig vindt en het binnen je budget past. Het maakt niet uit waarom je iets wilt aankopen, zolang je maar voelt dat die keuze dicht bij jezelf ligt.

Stel jezelf ook praktische vragen, zoals wat is de relatie tussen kwaliteit en prijs, is die correct? Heb je vertrouwen in de kunstenaar en/of zijn of haar galerie? Denk je dat je het werk of tien jaar ook nog mooi vindt? Het allerbelangrijkste is: koop werk voordat het (te) duur wordt, oftewel spot zelf kunst en vertrouw daarbij op je intuïtie en kennis. Heb je daar hulp bij nodig? Persoonlijk vind ik het bijzonder leuk me te verdiepen in de vraag welke kunst bij iemand past en de weg ernaar toe. Als art coach bij de Young Collectors Circle ondersteun ik de leden bij dat proces door het geven van advies: de Young Collectors Circle is dé oplossing om je op weg te helpen.

Young Collectors Circle biedt 5 x 2 VIP kaarten voor Art Brussels. Art Brussels vindt plaats van 21 t/m 23 april in Tours & Taxis in Brussel. Met je VIP ticket kun je het VIP programma van de beurs bezoeken én ben je uitgenodigd voor het VIP Champagne Ontbijt op donderdag 20 april om 10 uur voorafgaand aan de VIP opening. Ook is het mogelijk om op donderdag 20 april door Manuela te worden rondgeleid. Wil jij kans maken op deze kaarten? Stuur een mailtje naar info@stichtingartprojects.nl - op is op!