Young Collectors Circle

Margitte Verwoerdt on African Contemporary Art

GONÇALO MABUNDA, Weapon Throne

In het kader van Art The Hague 2017, waar speciale aandacht wordt besteed aan jonge Afrikaanse kunstenaars, spreken we met Margitte Verwoerdt. Als Specialist bij veilinghuis Bonhams vertelt zij over haar fascinatie voor de opkomende markt voor hedendaagse kunst uit Afrika.

Al van jongs af werd ik door mijn ouders aan kunst blootgesteld en volgde ik kunst-gerelateerde vakken op school. De keuze voor een vervolgopleiding was snel gemaakt: het werd kunstgeschiedenis in Leiden en vormgeving aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst in Den Haag. Na mijn studie belandde ik vrij snel bij veilinghuis Bonhams, waar ik me bezig houd met het veilen van stukken uit Nederlandse collecties. Hiervoor bezoek ik veel klanten, waar ik de leukste verhalen te horen krijg over de verzamelde kunstwerken.

Door mijn werk bij Bonhams ben ik ook in aanraking gekomen met hedendaagse Afrikaanse kunst. Het fascineert me dat Afrikaanse kunst een aanzienlijk kortere traditie heeft dan de westerse schilderkunst waar wij vooral aan blootgesteld worden. Omdat het een opkomende markt is, is het spannend om de razendsnelle ontwikkelingen te zien. Vooral de afgelopen tien jaar zijn er ontzettend veel Afrikaanse kunstenaars opgekomen die je nu ziet doorvloeien in de internationale kunstmarkt.

Afrikaanse kunst heeft een hele andere beeldtaal dan de westerse kunst die wij gewend zijn

Afrikaanse kunst heeft een hele andere beeldtaal dan de westerse kunst die wij gewend zijn, hoewel kunstenaars zoals Picasso en vele andere kunstenaars uit de vroege 20e eeuw al inspiratie haalden uit de Afrikaanse cultuur. Nu, 100 jaar later, bloeit deze fascinatie opnieuw op in de kunstwereld. Niet alleen de hedendaagse, maar ook de historische Afrikaanse kunst spreekt vandaag de dag meer aan; zo zijn bijvoorbeeld historische tribal maskers momenteel erg in trek op kunstbeurzen, maar ook in galeries en musea. Door deze interesse zie je ook de prijzen stijgen.

Vooral werken van El Anatsui & Romuald Hazoume en Goncalo Mabunda spreken mij persoonlijk erg aan. Hun werk illustreert wat veel Afrikaanse kunstenaars doen; materialen herbruiken en daar een nieuwe inventieve beeldtaal van maken, dat niets meer met afval te doen heeft. Bijvoorbeeld El Anatsui gebruikt flessen doppen om daar gedrapeerde installaties van te maken. Goncalo Mabunda maakt gebruik van wapenonderdelen om objecten zoals stoelen te creëren. Deze innovatieve wijze van materiaalgebruik is één van de spannendste kenmerken van Afrikaanse hedendaagse kunst.

Margitte zal tijdens de Young Collectors Special op Art The Hague op zaterdag 7 oktober om 16:30u een talk geven over de opkomende Afrikaanse hedendaagse kunstmarkt. Voorafgaand aan haar talk kun je een rondleiding volgen die speciaal aandacht zal besteden aan de Afrikaanse kunst die op Art The Hague te zien is. Meer informatie vind je hier.