Young Collectors Circle

Art of Collecting: Hamid Sallali

Hamid Sallali met Desert Street, Onorato & Krebs
© Laura Hein

In de serie Art Of Collecting laten we jonge verzamelaars in woord en beeld zien met één van hun favoriete kunstwerken. Dit is het vijfde artikel uit de serie: Hamid Sallali met het werk 'Desert Street' van fotografenduo Onorato & Krebs. Deze serie is tot stand gekomen in samenwerking met fotograaf Laura Hein.

The Collector

Hamid Sallali (33 jaar) is art director en grafisch ontwerper, en deelt zijn woning met een huisgenoot.

The Artwork

Dit werk heet Desert Street (2006) en komt uit de serie The Great Unreal van fotografenduo Onorato & Krebs. Het is een beeld dat mij meteen aansprak. Ik word er rustig van, het inspireert me en ik herken er iets in dat ik nog moet ontdekken. Of beter gezegd, wat ik nog kan ontdekken. Het schept de ruimte tot fantasie en dromen. Daarnaast heb ik al van jongs af aan de droom gehad een roadtrip te maken door de Verenigde Staten. Dit heb ik nog steeds op mijn bucket list staan. Dit beeld herinnert me aan die droom.

Ik herken er iets in dat ik nog moet ontdekken: het schept de ruimte tot fantasie en te dromen

Ik kocht dit beeld bij Foam Editions in een dynamische periode in mijn leven, waar ik op een kruispunt stond en nog niet helemaal wist welke kant ik op moest. Dat was niet makkelijk. Ik koos uiteindelijk de weg van mijn dromen en volgde mijn ambitie. Desert Street staat hier symbool voor: waar een wil is, is een weg. En gek genoeg is de weg in de foto geen echte snelweg, het is een gemanipuleerde miniatuurweg die voor de lens is geplaatst. Een mooie metafoor!

Het werk inspireert me nog altijd om naar de toekomst te blijven kijken. Alles is mogelijk, als je maar gelooft dat er een weg is. Is die er niet, dan creëer je die gewoon.

The Collection

Naast dit werk heb ik ook foto’s van onder meer Mischa de Ridder en Luke Stephenson. Ik merk dat ik me vooral aangetrokken voel tot verstilde, serene beelden. Ik denk dat dit komt omdat ik dagelijks visueel bezig ben en thuis als een neutrale plek zie, waar ik rust vind. Dit is geen bewuste keuze, maar gewoon wie ik ben. In rustige beelden – of het nou landschappen of zeer abstracte, onuitgesproken composities zijn – is voor mij meer fantasie mogelijk. Ik kan me er meer mee identificeren en tegelijkertijd er zelf een verhaal bij bedenken. Rust, inspiratie en esthetiek: dat is waar ik voor val.

Het werk inspireert me nog altijd om naar de toekomst te blijven kijken. Alles is mogelijk, als je maar gelooft dat er een weg is. Is die er niet, dan creëer je die gewoon.

Ik spaar niet voor kunst en ben wat kunst betreft een impulsieve koper. Ik kom vooral online veel kunstwerken tegen. Op mijn wishlist staat een grote foto van Syoin Kajii uit de serie Nami. Kajii is Japanse monnik die urenlang op een eiland doorbrengt en hele bijzondere close-up foto's maakt van golven. Wat ik er mooi aan vind, is dat hij iets dat je normaliter met veel geweld en geluid aanschouwt en misschien wel als gevaarlijk ziet, bijna als iets vredigs weet vast te leggen. Geweldig! Het deed meteen iets met me.

Tips & Tricks

Begin met het digitaal verzamelen van werk dat je aanspreekt. Maak een mapje aan op je desktop en laat deze beelden rouleren op je bureaublad achtergrond. Op deze manier kwam ik erachter welke beelden op lange termijn voor mij werkten en welke niet.

Foto: Laura Hein