YoungCollectorsCircle

Wat doet een galerie?

Er zijn wereldwijd bijna 300.000 galeries, en die galeries zijn onderling allemaal heel verschillend. Sommige galeries richten zich vooral op jonge kunstenaars of op een medium, zoals fotografie of schilderkunst. Bepaalde galeries opereren vooral lokaal, terwijl anderen op meerdere plekken in de wereld te vinden zijn. En dan heb je nog de echt grote galeries die zogenaamde blue chip kunstenaars vertegenwoordigen: kunstenaars die zichzelf dusdanig bewezen hebben dat hun waarde alleen maar zal stijgen. Maar wat doet een galerie nou eigenlijk?

_mg_7310-kopie

De kunstenaar

Een galerie is er in de eerste plaats voor de kunstenaar. Een galerie stimuleert en ondersteunt haar kunstenaars door tentoonstellingen te organiseren in de galerie of op beurzen, maar ook door de kunstenaar onder de aandacht te brengen van curatoren, die de kunstenaar wellicht een plek in een museum kunnen geven, en van critici, die over de kunstenaar schrijven in de pers en kunstvakbladen. Daarnaast is de galerie verantwoordelijk voor het onder de aandacht brengen van de kunstenaar bij het netwerk van verzamelaars dat de galerie heeft opgebouwd en voor het promoten van de kunstenaar via de website en social media van de galerie (en soms van de kunstenaar zelf) om ook nieuwe kopers te trekken.

Naast deze marketing- en sales-functie speelt een galerie vaak ook een rol bij het financiële management van de kunstenaar, zoals bijvoorbeeld het bemiddelen bij werk in opdracht (zoals een kunstwerk in de publieke ruimte), en helpt een galerie een kunstenaar soms door bijvoorbeeld dure materialen voor te schieten. Een galerie heeft over het algemeen geen inhoudelijke invloed op het werk van de kunstenaar, die autonoom opereert, maar kan wel een sparring partner zijn voor de kunstenaar. Een galerie heeft een ‘stal’ van kunstenaars en doet deze werkzaamheden dus voor meerdere kunstenaars tegelijk.

Over het algemeen heeft een kunstenaar een vaste afspraak om met één galerie (in een bepaalde regio) samen te werken. Daarbij ontvangt de galerie in ruil voor haar werkzaamheden een percentage van de opbrengsten van een verkoop (vaak na aftrek van kosten van de kunstenaar). Gemiddeld ligt dat percentage op 50%, maar soms liggen die percentages lager, afhankelijk van de afspraak die de galerie en kunstenaar daarover maken.

De verzamelaar

Ook voor verzamelaars is de galerie belangrijk. Naast dat galeries een uitstekende plek zijn om kunst te ontdekken, kan een goede relatie met een galerie je ook helpen om bijvoorbeeld een werk van een gewilde kunstenaar te bemachtigen. Als je werk koopt bij een galerie, zal deze galerie je over het algemeen goed op de hoogte houden hoe het met ‘jouw’ kunstenaar gaat en informeren als deze kunstenaar bijvoorbeeld een tentoonstelling of nieuw werk heeft. Ook kan een galerie je adviseren over hoe je je aankoop het beste kunt onderhouden of zelfs over op welke plek in huis het werk het meest tot zijn recht komt.

In principe kun je er als verzamelaar van uit gaan dat een galeriehouder een eerlijke prijs heeft vastgesteld voor het werk wat je wilt kopen. Veel startende kopers vragen zich af of het gebruikelijk of mogelijk is om korting te bedingen. Houd daarbij als stelregel aan dat korting een gunst is en geen recht: zo krijgen verzamelaars die met regelmaat bij een bepaalde galerie kopen soms korting op hun aankoop.

Een andere vraag die veel nieuwe verzamelaars hebben is of het dan niet slimmer (of goedkoper) is om de galerie te omzeilen en rechtstreeks met de kunstenaar contact te zoeken. Dat klinkt misschien voor de hand liggend, maar daar wordt uiteindelijk niemand beter van: de kunstenaar heeft de galerie immers nodig om verder te komen in zijn carrière, en daar heb jij, als verzamelaar, ook alleen maar baat bij. Als een kunstenaar door een galerie wordt vertegenwoordigd, zal hij, zij of hen je dan ook terugverwijzen naar de galerie: het zou niet eerlijk zijn als een galerie heel veel tijd en geld steekt in de promotie van een kunstenaar, maar daar vervolgens niet voor betaald wordt.

De toekomst

Er is de afgelopen jaren veel geschreven over de veranderende rol van de galerie. Nu kunstenaars bepaalde zaken, zoals marketing en het opbouwen van een netwerk, deels zelf gemakkelijker op zich kunnen nemen door de opkomst van social media en allerhande online platforms, is de vraag of het galeriesysteem in haar huidige vorm nog toekomst heeft. Hoe dit zich gaat ontwikkelen, zullen we pas over enkele jaren zien.

Meer weten?

Young Collectors Circle organiseert regelmatig gallery tours (online en offline) en beursbezoeken. Als je meer wilt weten over hoe de kunstmarkt werkt en hoe prijzen bepaald worden, is onze Crash Course Collecting echt iets voor jou! Kijk hier voor meer informatie!

_mg_1085
_mg_1096
_mg_1100

Kunst in je inbox?

Schrijf je in voor de Young Collectors Circle nieuwsbrief en leer elke maand meer over een nieuw onderwerp.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief