Young Collectors Circle

Simindokht Dehghani on Art, Iran and Unseen

Bahman Jalali, courtesy AG Gallery

Simindokht Dehghani is galeriehoudster en kunstverzamelaar en reist vanuit haar thuisbasis Iran de hele wereld over. Dit jaar staat haar galerie AG Galerie voor de derde keer op Unseen Amsterdam. Ze vertelt over haar relatie met fotografie en de Iraanse kunstscene.

IRAN

De Iraanse kunstscene is jong en bloeiend. Het zal je verbazen dat er alleen al in Teheran ongeveer 400 galeries zijn. In Iran heb je een vergunning nodig van het Ministerie van Cultuur om een galerie te openen en om hiervoor te kwalificeren, moet je een diploma of ervaring in de kunstsector hebben. Universiteiten in Iran bieden zowel Bachelor als Masteropleidingen in verschillende vakgebieden binnen de kunsten. Ook hebben we een prachtig museum voor hedendaagse kunst, met één van de meest indrukwekkende collecties Westerse kunst buiten het westen. In Iran worden ongeveer vijftien tijdschriften over kunst uitgegeven. Kunst leeft in Iran.

De Iraanse kunstscene
is jong en bloeiend

Iraanse verzamelaars variëren in zowel leeftijd als interessegebied. Zo verzamelen sommigen stukken uit de (pre-) Islamitische periode, terwijl anderen zich op juist hedendaagse kunst richten of bijvoorbeeld, zoals één van mijn verzamelaars, alleen werk van vrouwelijke kunstenaars verzamelen. Wat ze gemeen hebben is dat Iraanse verzamelaars zich vaak richten op Iraanse kunst, die ze kopen via de galeries of tijdens de Tehran Auction, een veiling die twee ker paar wordt georganiseerd.

PHOTOGRAPHY

Iraanse fotografie is bijna even oud als fotografie zelf, en is complex en simpel tegelijk. De meest fascinerende Iraanse fotografie is voor mij persoonlijk de historische fotografie van de Qajar uit de late 19e eeuw en de documentaire-fotografie ten tijde van de Islamitische revolutie en de 8 jaar durende Iran-Irak oorlog. Daarnaast word ik geraakt door het werk dat wordt gemaakt door de jonge generatie kunstenaars, die fotografie gebruiken als visuele kritiek op hun wereld in krachtige, op onderzoek gebaseerde projecten. Mijn galerie, AG Galerie, richt zich op de promotie van die kunstenaars.

Uiteindelijk koop ik altijd werk dat me beweegt; het moet mij iets nieuws leren over hoe ik de wereld zie

COLLECTING

Als ik zelf een foto wil aanschaffen, wil ik graag eerst meer weten over de achtergrond van de kunstenaar: hoe hun eigen ervaringen hun werk hebben beïnvloed bijvoorbeeld, en hoe hun werk is geëvolueerd door hun persoonlijke ontwikkeling. Ook hoe het werk is gecreëerd, de afdruk en het materiaal, speelt mee in mijn overwegingen. Uiteindelijk koop ik altijd werk dat me beweegt. Het moet mij iets nieuws leren over hoe ik de wereld zie. Kunst kan je helpen om jezelf te begrijpen.

Ik heb veel mooie foto's gezien, maar er is één foto die me niet loslaat: bovenstaande foto van Bahman Jalali. De foto werd in de vroege jaren '80 genomen tijdens de Iraanse-Iraakse oorlog: één van de langste en meest wrede oorlogen van onze tijd, waarbij ongeveer één miljoen mensen om het leven kwamen. Op de foto zie je een soldaat die op de grond knielt en naar voren leunt om met zijn gezicht de grond aan te raken. Ik weet niet zeker of hij bidt omdat hij dankbaar is om te leven of dat hij de aarde kust als gevolg van een overwinning. Het is de mooiste foto die ik ooit heb gezien: het beeld neemt me gelijktijdig mee naar die periode én naar gevoelens die ik zelf niet ken.

Het is de mooiste foto die ik ooit heb gezien: het beeld neemt me gelijktijdig mee naar die periode én naar gevoelens die ik zelf niet ken

UNSEEN

Unseen Amsterdam is voor mij een bijzondere beurs. Het feit dat het zich richt op fotografie en op jonge kunstenaars sluit exact aan bij de missie van mijn galerie. Unseen maakt bewust connecties tussen galeriehouders, verzamelaars en curatoren door bijvoorbeeld de Living Room Talks. Ik vind dat een mooie gedachte, omdat beurzen zich meestal richten op publieke programma’s en zich voornamelijk concentreren op de bezoekers. Unseen zorgt voor beide kanten van de kunstscène. Ik kijk uit naar nieuwe en hernieuwde ontmoetingen met Nederlandse verzamelaars.

Unseen Amsterdam vindt plaats van 22 t/m 24 september.

Simindokht Dehghani