Young Collectors Circle

Marie Claire van Schooten on Art, Antiques and TEFAF

TEFAF Maastricht 2017

Young Collectors Circle Art Coach Marie Claire van Schooten groeide op tussen oude kunst en antiek. In het kader van kunstbeurs TEFAF Maastricht vertelt ze over haar relatie met kunst, waarom je ook als young collector TEFAF niet mag missen en waar je zoal op moet letten bij de aanschaf van oude kunst en antiek.

Kijken

We kijken tegenwoordig gewoon niet echt meer. Door écht te kijken, ben ik zo vaak verrast door wat ik zie: of het nou gaat om een moderne foto, een kommetje Chinees porselein of als ik gewoon op straat loop. Door goed te kijken, ontdek je de verhalen achter werken en objecten. Er zit namelijk altijd meer achter dan een techniek, een leeftijd of een waarde. Vaak zijn de verhalen rondom herkomst erg leuk en interessant, en bovendien is herkomst bij oude kunst en antiek vaak een belangrijk onderdeel van de waarde. Daarnaast is het leuke dat ieder object, hedendaags of antiek, verhalen blijft vertellen. Alleen al bij het wisselen van eigenaar komt er weer een stuk geschiedenis bij.

Kunst en antiek zit in mijn DNA:
ik ben er mee opgegroeid

Familie

Kunst en antiek zit in mijn DNA: ik ben er mee opgegroeid. Van jongs af aan zagen we thuis mooie objecten uit iedere hoek van de wereld: of het nu thuis aan de eetkamertafel was of bij een oom en tante in de zaak. En dan vooral kijken, voelen, vastpakken en luisteren naar de verhalen. Kunst en antiek op een laagdrempelige manier beleven is ons met de paplepel ingegoten. Vandaar dat ik dit nu zelf ook aan een breder publiek wil overbrengen: hiervoor heb ik recent het label Art is Everywhere: Browse; Be Inspired; Start Collecting opgericht.

TEFAF

Veel mensen zijn wat huiverig als het gaat om een bezoek aan TEFAF Maastricht; zo denken velen dat ze het toch niet kunnen betalen. Begrijpelijk - maar ook weer niet. Uiteraard zijn de deelnemers aanwezig voor de verkoop van hun stukken, maar het geeft een ieder een geweldige kans om topkwaliteit van internationaal gerenommeerde handelaren onder één dak te zien. Wanneer je overweegt om een stap te maken in het verzamelen van kunst en antiek dan moet je ook de top gezien hebben: dat is TEFAF Maastricht.

Wanneer je overweegt om een stap te maken in het verzamelen van kunst en antiek dan moet je ook de top gezien hebben:
dat is TEFAF Maastricht

Binnen de moderne kunstsectie is het leuk om TEFAF Curated te bezoeken. Je vindt daar door TEFAF geselecteerde kunstwerken die niet eerder op de beurs te zien waren. Dit geeft een goed beeld van wat TEFAF Maastricht belangrijk vindt en de beurs ondersteunt hiermee de kunstenaar.

Wanneer je als verkoper deelneemt aan een gevestigde kunst- en antiekbeurs is de collectie die je toont onderhevig aan een keuring (in het Engels vetting genaamd). Deze keuring waarborgt dat alle objecten echt zijn én het zorgt ervoor dat de omschrijvingen die bij de objecten worden gegeven ook echt kloppen. De keuring wordt gedaan door verschillende commissies. Iedere commissie heeft zijn eigen vakgebied, en bestaat dus uit experts binnen dat vakgebied. De leden zijn zowel deelnemers aan de beurs als experts van buitenaf. Wanneer een object niet voldoet aan de eisen dan zal het van de beurs verwijderd worden. Dit proces verzekert de bezoeker ervan dat alles authentiek is.

Verzamelen

Allereerst is alles natuurlijk een kwestie van smaak en interesse: wat vind jíj mooi? Eigenlijk verschilt het kopen van oude kunst en antiek dus helemaal niet zo heel veel van het kopen van hedendaagse of moderne kunst. Informeer jezelf goed, ga op ontdekkingsreis om te kijken wat je mooi vindt en wat je smaak is. Dit doe je op beurzen, in musea, tijdens open dagen van veilinghuizen, maar ook door eens bij een antiquair binnen te lopen. Stel vragen! Wees niet bang dat je iets niet weet, vaak vinden handelaren het leuk om over hun vak te praten.

Het verzamelen van oude kunst en antiek is de ultieme manier van recyclen

Omdat we het over zoveel verschillende disciplines hebben bij oude kunst en antiek (schilderijen, meubelen, works of art, juwelen, chinees porselein, Delfts blauw, etcetera) zijn er veel verschillende zaken waar je op moet letten. In het algemeen kijk je naar de staat van het object: is het gerestaureerd en zo ja, waar en hoe? Dit heeft namelijk ook invloed op de prijs. Daarnaast is de herkomst van belang, de zogenaamde ‘provenance’: wat is de eigendomsgeschiedenis van een object? Maar het allerbelangrijkste vind ik toch: koop het beste binnen jouw beschikbare budget. Iets dat heel kostbaar is, hoeft niet noodzakelijkerwijs ook heel goed te zijn. Wees dus niet bang om duidelijk te zijn over je budget.

Ik verzamel oude kunst en antiek onder andere omdat het nog steeds in het dagelijks leven te gebruiken is: hoe groot of klein je aankoop ook is. Dat kan variëren van een mooie 19e-eeuwse Franse stoel tot een heel klein zilveren zoutvaatje. En wederom, ieder stuk heeft een eigen verhaal. Een gerenommeerde Nederlandse handelaar zei eens: ‘het verzamelen van oude kunst en antiek is de ultieme manier van recyclen’.