Young Collectors Circle

Art of Collecting: Nadine van den Bosch

Nadine van den Bosch met
Vision needs no eyes to see, Navid Nuur
© Laura Hein

In de serie Art Of Collecting laten we jonge verzamelaars in woord en beeld zien met één van hun favoriete kunstwerken. Dit is het tweede artikel uit de serie: Nadine van den Bosch over haar DIY-kunstwerk van Navid Nuur. Deze serie is tot stand gekomen in samenwerking met fotograaf Laura Hein.

The Collector

Nadine van den Bosch (27) is kunstadviseur bij Heden. Ze woont samen met haar vriend Ahmet Yaman.

The Artwork

Nog steeds ben ik er niet helemaal uit wat de zin betekent; dit vind ik ook het mooie aan het werk

Dit werk heet ‘Vision needs no eyes to see’ en is van Navid Nuur (2011). Zijn werk kende ik al en het spreekt mij erg aan. Hij heeft een heel divers oeuvre, waarin hij uiteenlopende en ongebruikelijke materialen gebruikt, zoals playdough en kauwgum. Kenmerkend voor zijn kunstwerken is het gebruik van tekst en de interactie met toeschouwer. Twee dingen die in dit werk ook naar voren komen: het kunstwerk zelf bestaat uit metalen pinnen met letters die je met de bijgeleverde hamer zelf op elk willekeurig oppervlakte kunt slaan. Een voorwaarde is wel dat er met de letters alleen de zin ‘Vision needs no eyes to see’ mag worden gemaakt. Ik heb het werk in 2015 bij Heden gekocht als cadeau voor mijn vriend; een groot deel van de lol is dan ook het samen kiezen waar het werk een plekje krijgt. We hebben wel geleerd dat sommige oppervlaktes zich hier beter voor lenen dan anderen: over onze eerste poging hangt nu een foto van Elspeth Diederix!

Een werk moet interessant zijn om naar te kijken – omdat het heel mooi of juist heel lelijk is, omdat het schuurt of irriteert

Leuk is ook dat het werk ongelimiteerd mag worden gereproduceerd, je leent de tools en kan er vervolgens zelf mee aan de slag. Dit zorgt ervoor dat het kunstwerk elke keer net iets anders is. Omdat het in de deur zit zie ik het bijna elke dag en nog steeds ben ik er niet helemaal uit wat de zin betekent. Dit vind ik ook het mooie aan het werk, dat je er steeds over blijft nadenken en dat het voor meerdere interpretaties vatbaar is. En als we verhuizen is het eenvoudig weer opnieuw te plaatsen!

The Collection

Ik heb verder werk van onder meer Elspeth Diederix, Anne Forest, Hinke Schreuders en Ola Lanko. Ik kies werk niet puur om esthetische redenen of alleen om het idee, voor mij is het altijd een balans van beide. Het moet interessant zijn om naar te kijken – omdat het heel mooi of juist heel lelijk is, of omdat het een raar beeld is, omdat het schuurt of irriteert. Kortom, omdat het intrigeert. Ik zal nooit een werk kopen omdat het alleen maar een mooi plaatje is, voor mij is het kunstwerk zelf het eindresultaat van een heel proces dat er vooraf aan is gegaan.

Mijn kunstwerken zijn een soort heel persoonlijke tijdslijn, waarbij elk werk voor een bepaald moment staat

Omdat je de kunstwerken in je huis elke dag ziet zijn ze echt onderdeel van je dagelijks leven. Niet alleen de werken zelf vind ik fijn om om me heen te hebben, maar ze zijn ook verbonden met herinneringen en associaties. Zo is er bij elk werk wel iets wat een herinnering oproept. Mijn kunstwerken zijn op die manier ook een soort heel persoonlijke tijdslijn, waarbij elk werk voor een bepaald moment staat.

Mijn vriend en ik kopen samen, en we moeten wel allebei overtuigd zijn willen we een werk kopen. Dat is ook een leuk aspect van het samen kunst kijken en kopen: je praat samen over kunst, ziet elkaars invalshoek en kan steeds beter beargumenteren waarom iets je wel of niet aanspreekt.

Ik zoek niet naar kunst met de gedachte ‘dit moet bij de rest passen’. Ik denk dat dit een organisch proces is. Ik heb ook geen thema of medium waar ik vanuit ga. Wat mij in grote lijnen aanspreekt is kunst die wrijving veroorzaakt, waar je even twee keer naar moet kijken en waarbij je er misschien wel nooit uitkomt waarom het je nou precies aantrekt. Als een kunstwerk je blijft uitdagen, weet je dat het goed zit.

Als een kunstwerk je blijft uitdagen, weet je dat het goed zit

Ik volg veel kunstenaars, maar lang niet altijd met het directe doel om werk van ze kopen. Hoe meer kunst je ziet, hoe meer je het kunt duiden en plaatsen in een context. Een kunstwerk dat ontdaan is van zijn context, en daardoor zijn essentie heeft verloren, zou ik nooit aanschaffen. Sommige kunstwerken zijn specifiek voor één plek gemaakt, en juist die locatie draagt bij aan het verbeelden van het idee achter het werk. Denk hierbij aan street art die boven je bank hangt, dan maak je van het kunstwerk bijna een rekwisiet: het is alleen nog decoratief. Dat vind ik zonde.

Tips & tricks

Neem echt de tijd om heel veel kunst te gaan kijken. Beperk je niet alleen tot musea en galeries, maar ga ook naar projectspaces, eindexamenexposities en atelierruimtes. Zo bouw je een referentiekader op. En praat vooral met kunstenaars wiens kunst je interessant vindt, zo leer je meer over hun werk en zie je vaak dingen in hun werk die je nog helemaal niet ontdekt had.

Foto: Laura Hein