Young Collectors Circle

Art of Collecting: Mark van Hooff en René Vlemmix

Mark van Hooff en René Vlemmix met 'Zonder Titel',
Anouk Griffioen
© Laura Hein

In de serie Art Of Collecting laten we jonge verzamelaars in woord en beeld zien met één van hun favoriete kunstwerken. Dit is het achtste artikel uit de serie: Mark van Hooff en René Vlemmix met hun werk van Anouk Griffioen. Deze serie is tot stand gekomen in samenwerking met fotograaf Laura Hein.

The collectors

Mark van Hooff (43) is art director en grafisch ontwerper en René Vlemmix, (45) is strategisch adviseur in de culturele sector. Het interview is afgenomen met Mark.

The artwork

Dit werk heet Zonder titel en is van Anouk Griffioen (2014). De aanschaf van dit werk is eigenlijk iets anders gegaan dan het normaal bij ons gaat. Anouk Griffioen werkt normaliter op groot formaat, maar los van dat je daar de ruimte voor moet hebben, is het bedrag voor een groot werk natuurlijk ook veel hoger dan een klein werk. De kunstenaar heeft echter 50 van haar grote werken opnieuw gemaakt in een kleiner formaat, om zo een boek te kunnen bekostigen dat zij wil uitgeven. Je kon online aangeven in welk werk je interesse had. Hiermee werd een werk van haar opeens bereikbaar.

Het was erg bijzonder om de kunstenaar te ontmoeten en haar atelier te zien

We hebben het werk begin 2014 opgehaald tijdens een ophaaldag in het atelier van Anouk Griffioen. Daar hingen alle werken op een rij aan een grote muur, dat zag er te gek uit! Het was ook bijzonder om haar te ontmoeten en haar atelier te zien. Uiteindelijk zijn wij overigens nog geswitcht toen we het originele werk zagen; we werden nog net iets meer gegrepen door het werk wat we nu in huis hebben. Ik denk dat we het werk over tien jaar nog steeds mooi vinden. Het is onderwerp is eenvoudig en tegelijkertijd intrigerend. Daarbij zit er veel detail in de tekening. Ik denk wel dat al deze dingen me aan blijven spreken.

The collection

Mijn eerste werk was een calligrafitti (combinatie van calligrafie en graffiti, red.) van Niels Meulman. Ik had toen net mijn eerste eigen huis en wilde daarvoor een kunstwerk. Ik volgde het werk van Niels al wel langer, mede omdat hij afkomstig was uit de design/reclamehoek, waar ik zelf ook in werk. Dus toen er in 2009 een expositie van zijn werk was bij de platenzaak RushHour, ben ik er gaan kijken. Het feit dat het in een platenzaak was en niet in een galerie maakte het laagdrempelig en ook de prijs was bereikbaar (onder de €1000). Ik vond ze allemaal supertof, dus toen was het snel besloten. Daarna heb ik nog werken gekocht van onder andere Merijn Hos, Jeroen Erosie en Louis Reith.

Ik merk dat ik een bepaalde rauwheid zoek, maar het moet evengoed esthetisch spannend of uitdagend zijn

Er is niet echt een thema of onderwerp dat ik volg of verzamel. Ik kies eigenlijk altijd op basis van esthetische redenen. Mijn smaakvoorkeur zit in de hoek van street art en graphic art, maar het moet wel zeker verder gaan dan een tag of grafitti. Ik merk dat ik een bepaalde rauwheid zoek, maar het moet evengoed esthetisch spannend of uitdagend zijn. Ik hou niet van te gepolijst, computermatig of in Photoshop bewerkt werk; er moet een bepaalde handmatigheid in zitten. Ook wil ik het werk "geloven”: ik wil geloven dat de kunstenaar dit werk zelf ook echt te gek vindt en heeft zitten zwoegen totdat dit ultieme resultaat eruit kwam. Ten slotte moeten werken voor mij ook niet alleen maar duister of somber zijn, ik moet er wel blij van worden. Mijn hart moet toch een klein sprongetje maken, dan weet ik dat het goed is. Los van dat een kunstwerk mij kan prikkelen en inspireren, vind ik het je huis persoonlijkheid geven. Een huis vol kunst zegt veel over de bewoners.

Ik zou dan ook nooit iets kopen van een verantwoorde of gearriveerde kunstenaar alleen maar om de naam, terwijl ik verder niets met het werk of de kunstenaar heb. Ik koop nu vooral werk van jonge Nederlandse kunstenaars. Bovenal omdat ik ze echt tof vind, maar ook omdat dit budgettair bereikbaar is. Als geld en beschikbaarheid geen rol zouden spelen, zou ik wel een mooi werk van een van de grote, abstracte kunstenaars uit de 20e eeuw willen hebben, iets van Ellsworth Kelly, Alexander Calder of Matisse.

Mijn hart moet een klein sprongetje maken, dan weet ik dat het goed is

Tips & tricks

Ik heb zelf het gevoel dat ik een beetje een a-typische verzamelaar ben. Bij mij moet een werk me meteen aangrijpen, terwijl ik van anderen toch ook vaak hoor dat een werk moet groeien. Verder is mijn smaak over het algemeen niet die van de gerenommeerde galeries en bijbehorende kunstenaars. Op beurzen zie ik vaak de betere galeries, met grote of hippe kunstenaars, maar dan word ik er meestal alsnog niet warm of koud van. Dus vanuit dit oogpunt kan ik alleen maar zeggen: probeer je eigen smaak te vinden en laat je niet persé leiden door wat in de kunstwereld op dat moment bon ton is. En je eerste werk hoeft niet meteen duizenden euro's te kosten. Ik heb zelf meerdere werken onder de € 500,- gekocht.

Foto: Laura Hein